Sök

Ny ekonomichef

  • Ola Hektor - Ekonomichef | BORGA
Ola Hektor tillträdde rollen som ny ekonomichef den 1/12-2019.

Ola har lång erfarenhet av ekonomiområdet och har en bakgrund från bland annat Skatteverket och PwC. Under de senaste 2,5 åren har han ingått i Borgas ekonomiteam, under ledning av koncernens CFO Magnus Karlsson.

VD Anders Paulsson säger:

Med Ola i förarsätet och avdelningsansvarig för ekonomiteamet får Borga Plåt AB en engagerad och närvarande ekonomichef med stort intresse för den operativa verksamheten.

-Inspirerande, utvecklande och roligt, säger Ola om den nya rollen.

Tre snabba

Varför blev det bygg- och industribranschen?

Att det blev bygg- och industribranschen för mig var nog mest en slump. Däremot hade jag väldigt bra koll på Borga då jag arbetat som konsult för bolaget tidigare. Jag har alltid känt att Borga är ett väldigt spännande företag och att jag gärna skulle vilja arbeta här då jag gillar kulturen och entreprenörsandan som finns i bolaget.

Så när chansen dök upp så var det bara att slå till! Jag hade inte speciellt mycket erfarenhet från branschen men har så smått börjat lära mig om allt från hur man valsar plåt till vad som gäller i ett entreprenadavtal. Jag tycker att för en ekonomichef är det viktigt att försöka förstå hela verksamheten för att både den externa redovisningen ska blir rätt och för att kunna bidra med intern uppföljning på ett bra sätt.

På vilket sätt kommer det märkas att du tar över rollen som ekonomichef?

Förhoppningsvis kommer det märkas på så sätt att jag vill att ekonomiavdelningen ska vara väldigt involverade i verksamheten. Självklart ska vi sköta bokföring och rapportering till myndigheter men utöver det ska vi hjälpa alla andra i organisationen att göra ett bra jobb. Det kan vara i form av att skapa bra och tydliga beslutsunderlag för våra chefer eller hjälpa våra projektledare att följa lönsamheten i projekten.

För många ekonomiavdelningar är digitaliseringen och en hög förändringstakt stora utmaningar. Hur ser du på detta ur ett Borgaperspektiv?

Digitalisering och automatisering ger väldigt stora möjligheter för företag att förenkla administrationen och utvecklingen går väldigt fort. Det är viktigt att Borga utnyttjar de verktyg och lösningar som finns och som kommer att skapas de närmaste åren.

Dels för att bli effektiva i vårt administrativa arbete vilket ger tid över till att göra andra saker. Det gäller både personalen på ekonomiavdelningen som istället för att lägga mycket tid på traditionell bokföring kan göra saker som ger mer värde till bolaget, men även övriga personal som enklare kan sköta administrativa uppgifter så som reseräkningar och attester av leverantörsfakturor och istället fokusera mer på att hjälpa våra kunder.

Det är även viktigt att arbeta modernt för att kunna vara en attraktiv arbetsgivare. De arbetsuppgifter som kan digitaliseras och automatiseras är ju främst de som inte är speciellt kul att hålla på med. Om vi får en dator att göra dessa uppgifter åt oss så blir jobbet roligare!

Nyhet 2021-09-28

Vi söker en Marketing Manager

Borga är inne i en fas med starkt tillväxt och har höga ambitioner inför framtiden. Med ett starkt varumärke som grund skall vi fortsätta växa inom såväl befintliga som närliggande kund– och produktsegment. Tjänsten innebär att leda det dagliga arbetet på marknadsavdelningen och ett särskilt fokus på lansering av nya produkter och lösningar i koncernen. […]

Nyhet 2021-09-07

Nya padelarenan i Skara blir en anläggning i toppnivå

Padelarenan ska bli en mötesplats för padelsport, event och konferenser När nya padelbanor etableras i en svindlande takt gäller det att kunna erbjuda något extra. Padel Arena Group har lagt stor omsorg på att kunna erbjuda mer än en yta för idrottsutövning. En tillgänglig mötesplats i en attraktiv miljö med generösa lounge- och konferensytor för […]

Nyhet 2021-06-16

Borga Plåts säljkontor i Stockholm flyttar till nya lokaler

Med en fördubbling av omsättningen de senaste 5 åren och en tillväxt på 15% enbart det senaste året har gjort det möjligt för oss att satsa och möta det ökade trycket på förfrågningar i Stockholmsområdet. Ny hallsäljare på entreprenad och nytt kontor Tidigare i år anställdes Joakim Thulin som entreprenadsäljare och nu har han och […]

Nyhet 2021-06-16

Den 17-18 juni är säljteamet på utbildningsdagar

För att bli bättre på nya och uppdaterade produkter i vårt sortiment och byggsystem så håller försäljningsavdelningen stängt den 17 och 18 juni. Det är vår strävan och ambition att hela tiden förbättra oss för att möta kundens och framtidens önskemål och krav på våra produkter och koncept. Om något ärende brådskar så sänd en […]

Nyhet 2021-05-21

Vi etablerar oss i Österrike

Borga har byggt hallar runt om i Österrike under flera år. Borga bolaget Borga s.r.o. i Tjeckien har hanterat försäljning, projektledning och administration med stor framgång. Sedan 2021 sker affärer genom företaget Borga Hallenbau GMbH i Österrike, under ledning av försäljningschef Tomas Brezovsky och hans kollegor. Den pågående pandemin, Covid-19, har tydligt visat att satsningen […]

Nyhetsarkiv
{{group.title}} ({{group.result.total}})
Visa mer {{group.title.toLowerCase()}}
No others found for "{{query}}", please try again using another search term.
Vänligen vänta, söker efter "{{query}}" ...